LOĎ
Literárně Osobnostně Dramatické aktivity
Program „LOĎ“ je zkratka pro literárně, osobnostně a dramatické aktivity. Programy se opírají o příběhy a témata, která se zkoumají pomocí zážitkové pedagogiky a dramatických metod, kdy děti vstupují do rolí. Hlavním cílem programů je podpora pozitivního klimatu třídy, vztahů, komunikace, spolupráce a vzájemného oceňování, což slouží jako prevence například šikany a dalších nežádoucích jevů. Témata zahrnují například závislost, kamarádství, pomoc ostatním, dobrý skutek nebo šikanu. Autorka Mgr. Jana Lálová nabízí workshopy pro třídní kolektivy, formou lektorské návštěvy ve škole, i semináře pro učitele, kteří si tak mohou program osvojit a samostatně využívat.
Všechny programy jsou koncipovány tak, aby poskytly žákům co nejkomplexnější zážitek. Důležitými a rovnocennými součástmi programu jsou také hudební složka (využití Orffových nástrojů) a výtvarná složka, která často slouží jako závěrečná reflexe. V rámci programu jsou zastoupeny složky: dramatická, literární, osobností, sociální, hudební, výtvarná a badatelská.
- Dramatická složka – živé obrazy, jednání v roli, improvizace.
- Literární složka – čtení z knihy, předvídání příběhu, shrnování, zobecňování.
- Osobnostní složka – vnímání tématu příběhu (přátelství, dobrý skutek, závist, závislost) ve vztahu k mé osobě.
- Sociální složka – skupinová práce, spolupráce, chování k druhým.
- Hudební složka – autorská píseň k programu, orffovy nástroje.
- Výtvarná složka - výtvarná aktivita v motivaci k programu, součást reflexe, uvědomění, vzkazu
- Badatelská složka – v rámci programu zkoumáme, vyvozujeme.
U programů je mezipředmětový přesah, nejčastěji do prvouky, přírodovědy.
Programy jsou primárně určeny pro 1. stupeň (1.-5. třída), ale některé lze využít i ve školkách nebo na 2. stupni (6.-9. třída). Jeden workshop je určen pro jeden třídní kolektiv. Délka workshopu jsou 2 vyučovací hodiny (90 min.)
![]() |
Lektorka Mgr. Jana Lálová je učitelka s dlouholetou zkušeností s dramatickou výchovou a zážitkovou pedagogikou, tvůrce a autorských školních představení, autorka literárně osobnostně dramatických lekcí. |